سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نظرمن

دوره من بگو - تو بگو تمام شد

پیروزی برد - برد در بازی هسته ای ایران و گروه 1+5 باعث گردیده که مردم جهان از این توافق تعجب کرده و دلایل مختلفی را برای آن اعلام کنند . البته رئیس جمهور و وزیر خارجه دلایلی از قبیل : عقل گرایی ، عدم تهدید و عدم درخواستهای غیر قانونی و ... را برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات اعلام نموده اند . به نظر من مذاکرات برای این به نتیجه رسید که دو طرف از من بگو ( من چی می خوام ) - تو بگو ( تو چی می خوای ) دست کشیده و فقط به موضوع موارد قانونی استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای پرداخته اند . اینکه غرب باید از تنش زایی در کشورهای اطراف ما و یا عدم دخالت در امور داخلی ما دست بکشد و یا ما نسبت به حمایت از کشورهای مسلمان دیگر اقدامی نکنیم و ... در دستور کار این مذاکرات نبوده و لزومی هم به این قضیه احساس نمی شود . به هرحال هرکشوری دارای سیاستها و اصولی است که دیگران نمی توانند برای تغییر آن زیاد تلاش کرده و باید با آن بسازند . این موضوع در روابط چین و آمریکا نیز به خوبی دیده می شود . بنابر این می توان اینگونه ادعا کرد که دوره من بگو - تو بگو در روابط بین ایران و غرب تمام شده و دوره جدیدی از روابط در حال ایجاد می باشد .